Andlighet
Sidan 1
Sidan 2
Sidan 3
Själen och kroppen
Liten ordlista
|
Minnesvärlden
Den objektiva
minnesvärlden
Vi befinner oss nu utanför den fysiska och den andliga världen.
Tankeförmågan finns kvar men det existerar inte längre några kopplingar till
materiella företeelser. Den oförgängliga själen söker fortfarande
förnimmelseobjekt och det som kvarstår är beständiga minnesspår av det
fysiska och det andliga livet. Dessa spår utgör summan av människans alla
handlingar, gärningar och meriter. Materiella kroppar förgår men
minneskroppen är evig.
Människor anländer till den sjunde sfären från underjorden såväl som från
himmelriket. Alla kan de gå in i sin livsbana och följa förloppet. De är på
inget sätt begränsade till den aktuella livsperioden. I själva verket ser de
hela sin mänskliga utveckling på jordklotet och på andra planeter. En till
synes ändlös räcka av liv alltifrån det minimala partikelväsendet upp till
den nuvarande gestaltningen. Var och en av dessa gestaltningar utgör
minneskroppen.
Den subjektiva
minnesvärlden
Det är en mycket behaglig upplevelse att se tillbaka på levda liv, i den
sjunde sfären är alla visioner befriade från obehag och smärtförnimmelser.
Vi ser dem inifrån som förut men nu i ett helt annat ljus. Till sist blir
människan likafullt mätt även på dessa berikande återblickar. Hon lämnar nu
visionen av den sinnliga tillvaron och i analogi med tidigare skeenden
faller hon in i omedvetande. Åter vid medvetande ser hon två olika ljus
manifesteras.
Det anses givet att hon skall uppsöka det primära vita ljuset men i dessa
höga sfärer finns inget uttryckligt förbud att utforska det andra ljuset
(den subjektiva minnesvärlden). Något hon dock bör ha i åtanke är att denna
värld motsvarar skärselden (med en närvaro av lägre tankeenergier). Det
finns även här en risk att förirra sig i självskapade skräckscenarier. Hon
tillåts inte dröja kvar alltför länge i den långa raden av
föreställningsvärldar.
I det inre
rummet
Den subjektiva minnesvärlden förbleknar, människan har åter sällat sig till
ledsagaren, fått en vision och fallit in i omedvetande. Minnesbilderna är
borta, de finns fortfarande kvar men är nu i ett vilande tillstånd. Själens
förnimmelse upphör inte och det som nu framträder är den sjunde sfären i sin
renaste form. Utan sinnliga eller tankemässiga gestaltningar i verklig eller
symbolisk form uppfattar människan endast en rumslig utbredning, en rymd av
vitt ljus.
För att återknyta till själens två aspekter kan man säga att det är
sinnesjälen som skapar det vita rummet, tankesjälen kan sedan fylla det med
tankeformer och det är också vad som sker. Detta inre rum kan kallas för
egenvärlden eftersom det är människans alltigenom privata sfär. Här är hon
oinskränkt härskare över allt som existerar, den av henne skapade materien
måste följa hennes minsta bud. Hon kan även skapa sig en kropp, helt efter
sina önskningar.
Egenvärlden
Vistelsen i egenvärlden erbjuder oändliga möjligheter. I denna sfär är
människan regissör, scenograf och aktör på en gång. I den formbara
tankematerien kan hon bygga upp en värld som skänker henne behag. Hon kan
även skapa karaktärer som agerar efter givna premisser. I egenskap av
berättare driver hon handlingen framåt. Kanske väljer hon en aktiv roll i
sin värld, kanske föredrar hon att sväva lite ovanför och endast observera
skeendet.
Begreppet tid saknar innebörd i egenvärlden, ändå är vistelsen inte
obegränsad. Sett utifrån perspektivet Gud/Kosmos är människans tid i denna
sfär klart definierad. Ändå strider inte detta mot människans fria vilja,
det föreligger ingen konflikt. I jämförelse med jordisk tid tillbringar
människan ca sex månader i minnes-/egenvärlden. Men om det jordiska livet
var svårt
kan man räkna med en längre vistelse. Det handlar om att utjämna olust och
välbehag.
Den gudomliga
sfären
Uppbrott från
självet
Förr eller senare kommer den tidpunkt då människan är nöjd med sin skapande
verksamhet i egenvärlden. Det hon gestaltat var vackert och fulländat men
dragningen till de fundamentala jordiska energierna blir nu allt starkare.
Hon vill åter känna den fysiska kontakten med jord, vatten och luft, hon
vill hålla föremål i sina händer och känna deras tyngd. Viljan att gestalta
nyvunna idéer i fast fysisk materia väcker på nytt en längtan till
återfödelse.
I det här skedet visar sig ledsagaren på nytt, han/hon framträder som ett
ljus i ljuset. Återigen smälter människan samman med denna varelse från en
annan dimension. Ledsagaren visar nu upp människans liv i egenvärlden,
hennes liv och skapelser, allt i en simultan och storslagen vision. Så
följer en presentation av framtiden, människan skådar nu rakt in i den
gudomliga sfären. Det hon ser framkallar en obeskrivlig extas och
medvetandet släcks.
Extasen
Vad var det människan såg under sin extas? Detta beror till viss del på den
individuella människans föreställningsvärld men vissa grundläggande drag kan
ändå fastställas. I den stund människan lämnade egenvärlden fick hon motta
ett budskap från ledsagaren. I ord skulle det kunna lyda så här: ”Du skall
nu gå att möta den högre, universella aspekten av dig själv. Jag kommer att
gå med dig för även min väg slutar här.”
I samlad gestalt går de fram mot en skimrande tron, omgiven av änglar. I
tronen sitter någon som har mänsklig skepnad. När människan kommer närmare
häpnar hon för det är som en spegelbild av henne själv. Spegelbilden talar
till henne och innebörden är: ”Jag är din egen och alla människors
universella gestaltning. Är du nöjd med din livsvandring?” Ett kort samtal
följer och spegelbilden avslutar dialogen med orden: ”Kom till mig!”
Ett med
Universum
Med orden ”kom till mig” släpper människan kontakten med sitt själsliga
perspektiv. Hon upphör i ett slag att vara en individ som har en viss
utgångspunkt i sin förnimmelse. Själen införlivas i helheten men finns kvar
i betydelsen ”jag är”. Först infinner sig omedvetandet, efter en tid vaknar
hon upp och nu är förnimmelsen av världen totalt förändrad. Hon är inte
längre lokaliserad till en plats, istället finner hon sig vara överallt
närvarande.
Människan är inte längre i kosmos, hon är kosmos. Närmare bestämt är
samtliga mänskliga uttryck delar av hennes kropp. Det mänskliga är mer än
bara människor, en myriad av olika livsformer ryms inom ramen för vad en
människa är. Det hon upplever i sin kosmiska skepnad är alla dessa
livsformer, dock inom vissa givna dimensioner vad gäller perception, rum och
tid. Detta förtar inte upplevelsen, gestaltningen har likväl karaktär av
oändlighet.
Kosmisk dialog
I sin kosmiska gestaltning kan människan fortfarande föra dialog med
ledsagaren. Men orden behöver aldrig uttalas, förståelsen är omedelbar. På
så vis fortgår en dialog genom hela den gudomliga sfären. Ledsagaren är
emellertid i en helt annan dimension. Medan den kosmiska människan erfar ett
fortlöpande ”nu” upplever ledsagaren istället ett orörligt ”då”. Innebörden
av det sistnämnda är att det förgångna och framtiden simultant är
närvarande.
Men i egenskap av ”mänsklig gud” för den kosmiska människan även dialog med
ett oändligt antal mänskliga väsen i universum. Det är inte en konversation
i vanlig mening, människornas böner, rop och frågor når den kosmiska
människan som ett brus. Hon besvarar alla anrop utan ansträngning. Anropen
rör vid henne och reflekteras tillbaka som olika slags bönesvar. Svaren
kommer i den form den enskilde bäst kan förstå dem i sin aktuella situation.
Den andliga gudasfären
Hittills har den kosmiska människan vistats i det fysiska universum. Så
småningom är det ändå dags att fortsätta. Även i det här höga tillståndet
möter gudamänniskan sin välkände ledsagare (som nu själv är i en kosmisk
gestaltning). I det sjunde planets vita ljus återser gudamänniskan sitt
”kosmofysiska” liv vilket i sedvanlig ordning följs av en extas och ett
omedvetet tillstånd. Framtidsvisionen har denna gång visat den andliga
gudasfären.
Att gudamänniskan lämnar den fysiska världen innebär givetvis inte att
platsen blir ”vakant”. Det gudomliga medvetandet är beständigt, det enda som
sker är att gudamänniskan förändrar sin fokus från den fysiska världen till
den andliga. Denna andliga gudasfär är den upphöjda motsvarigheten till
himmelriket. Gudamänniskans universella kroppsgestalt består nu således av
en lättare materia och de uppstigande bönerna är av en helt annan karaktär.
Den gudomliga
tankehimlen
Nu har gudamänniskan lämnat även den andliga gudasfären. I vanlig ordning
ser hon två ljus som hon i sitt upphöjda tillstånd omedelbart igenkänner.
Hon kan välja att tills vidare avböja närvaron av det vita ljuset och
istället utforska ljus nummer två. Detta är uppenbarelsen av den gudomliga
tankehimlen, kosmos sublima tankemateria i en enda mäktig gestaltning.
Här framträder inte Gud/Kosmos i någon objektiv bemärkelse. Istället är det
en yttring av hur skaparen upplever sig själv. Men även här för
gudamänniskan konversation med ledsagaren och med otaliga mänskliga väsen.
Vistelsen är inte alltför långvarig, det är trots allt sfärer av
tankemateria och förknippat med vissa risker. Snart nog går färden mot det
vita ljuset.
Den gudomliga
minnesvärlden
Efter tiden i den gudomliga tankehimlen följer återblick, extas och
omedvetande, som så många gånger förut. Gudamänniskan är nu i den gudomliga
minnesvärlden. Kanske känner hon sig äventyrslysten och ger sig en tid in i
den subjektiva delen av denna värld. Ledsagaren rycker genast in om hon
skulle förirra sig i ändlösa tankerymder. Men kanske nöjer hon sig med att
gå in i den objektiva minnesvärlden och betrakta reella tilldragelser.
I den gudomliga minnesvärlden framträder den mänskliga historien i alla dess
skepnader och manifestationer. Här finns alla mänskliga uttryck
representerade, allt från de minsta mänskliga partiklarna, genom en mångfald
inkarnationer och upp till osedda hypergalaktiska superväsen. Men det är
inte bara en livsväg som framträder, i själva verket skådar hon samtliga
befintliga mänskliga livsvägar, allt i en enda fundamental kosmisk
gestaltning; hon själv.
Den gudomliga
egenvärlden
Den kosmiska människan har just upplevt återseendets glädje i den gudomliga
minnesvärlden. Nu vaknar hon upp i den universella motsvarigheten till den
individuella egenvärlden. Detta är i sanning den skapande gudens arena. Här
kan hon bygga upp sitt ideala kosmos. Materien svarar henne ögonblickligen,
väsen och gestaltningar är ständigt redo att uppfylla alla hennes
intensioner. Det är en spektakulär kontrast till den individuella människas
begränsningar.
Den kosmiska människans tankar och skapelser tar sig nu allt mer jordiska
uttryck. Till och med upplevelsen av allsmäktighet börjar framstå som
trivial. Saker och ting manifesteras utan ansträngning, det hela är nästan
lite för lätt. Hon ser den individuella människans knogande och stretande i
världsliga angelägenheter men hon kan inte minnas att det var obehagligt. I
stället framstår jordemänniskans liv nu som ett ideal, som en spännande
utmaning.
Återfödelsen
Ungefär sju år av jordisk tid har gått sedan människan dog från den fysiska
världen. Nu gör sig ett gudomligt väsen redo att återinträda i det jordiska.
I den gudomliga egenvärlden har gudamänniskan strålat samman med sin
ledsagare. Som förväntat ställer denne sin fråga men formuleringen lyder:
”Är du redo att återfödas?” Gudamänniskan är redo och presenteras nu en
återblick av sitt självskapade universum. En framtidsvision följer.
Omedvetande.
Framtidsvisionen gäller jordelivet. Gudamänniskan ser sin födelse, sina
föräldrar, sin blivande livsmiljö. Hela det jordiska livet från början till
slut framträder i denna ögonblicksbild. Livet som väntar ligger på en högre
mognadsnivå jämfört med det förra livet. Kanske har hon även nått så långt
att en ny kategori av personlighet väntar. Kanske har hon efter en rad av
liv nått fram till en förändrad livssyn, gudstro. Kanske väntar en mer
utvecklad livsform.
I sjätte månaden av moderns graviditet tar själen sin boning i fostret. Den
observante ser kanske en skillnad från en dag till den andra vad gäller
moderns utstrålning. Det ännu ofödda barnet svävar runt i tankarnas värld.
Minnet från det tidigare livet finns kvar i barnets minneskropp respektive
visualkropp. Men födelsen och det påtagliga fysiska livet tränger undan de
subtila hågkomsterna. Återigen måste minnet av det förgångna inpräntas i den
nya kroppen.
Epilog
Vad kan man säga om sanningshalten i den här visionen? Min övertygelse är
att skildringen ger en rimligt god bild av ett faktiskt förhållande. Men en
lika stor sanning är att felaktigheter alldeles säkert smugit sig in. Jag
har ingen direkt tillgång till översinnlig information, som de flesta andra
måste jag ösa ur ”visdomens källa”. Men detta är en aktiv och mödosam
process, det är lätt att bli oaktsam. Jag har ibland tänkt: ”Just det här
fenomenet har jag en tillräckligt god uppfattning om”. Senare har det dock
visat sig att analysen var otillräcklig.
Jag hoppas således på överseende med eventuella misstag. Det hinsides är i
många avseenden en snårskog, att gå vilse är inte alls svårt. Det gäller
inte minst ordens belastning, vissa kända begrepp betyder olika saker för
olika människor. Jag vill därför redan nu meddela att skriften uppdateras om
nya fakta skulle komma i dagen. Skildringen ger för övrigt endast
antydningar om vissa universella förvandlingscykler som utgör stommen i hela
skapelsen. Att redogöra för dem kan möjligen vara en så vansklig uppgift att
det inte ens låter sig göras.
Som en avslutning vill jag dock (i sten) hugga in tre grundsatser:
- Själen är evig och oförgänglig.
- Döden är endast ett övergångstillstånd.
- Gud/Kosmos är en oskiljaktig del av alla väsen.
Välgång och lycka åt alla.
◄
Till menyn - Andlighet
|