Andlighet
Sidan 1
Sidan 2
Sidan 3
Själen och kroppen
Liten ordlista
|
Över floden Styx
Låt oss åter erinra oss om att det mycket sällan behöver äga rum några
reningsprocesser i den första döden. Merparten av alla människor sällar sig
direkt till det vita ljuset utan några större avvikelser. Så vad sker nu,
när den första döden är lyckligt och väl avklarad och människan frigjort sig
från sina fysiska kroppar? Låt oss gå vidare, för färden mot de andliga
världarna är ännu inte avslutad.
De två ljusen
En människa som passerat gränslinjen och därmed skilt sig från sin fysiska
gestaltning faller en kort tid in i omedvetande. Ledsagaren har förberett
henne på detta men uppvaknandet i en annan verklighet kan ändå bli
förvirrande. När vi sover drömmer vi och när vi dör från den fysiska kroppen
hamnar vi också i drömmarnas värld. Men drömvärlden och den kollektiva
tankevärldens nedre sfärer är inte vårt färdmål, vi måste vidare till den
andliga världen.
Människan i detta skede är fortfarande i en övergångsfas. Liksom hon släppte
tre av sina fysiska kroppar måste hon nu även släppa tre av sina psykiska
kroppar. Detta är en process som människan aktivt måste deltaga i och vägen
dit går via ledsagaren och det vita ljuset. Vid uppvaknandet ser människan
det vita ljuset men även ett annat mer dunkelt ljus. Det senare är välbekant
eftersom det representerar jordelivet, denna gång dock i tankegestaltning.
I den grekiska mytologin berättas om floden Styx som människorna efter döden
var tvungna att passera för att komma till Hades, dödsriket. Floden
bevakades av en färjekarl vid namn Karon. Inom symboliken är även passagen
av en flod traditionellt förknippad med hinder och fara. Det blir här
tydligt att den farliga floden i själva verket är den jordbundna
tankevärlden med dess udda naturlagar, illusoriska gestaltningar och
subjektiva förlopp.
Människor befinner sig ständigt i olika skeden och utvecklingsfaser. En
människa som är mätt på livet eller ”vis av år” har inga svårigheter att
avstå dragningen från de jordiska energierna och omedelbart uppsöka det vita
ljuset. Det kan vara svårare för en person som dött helt ung, eller som i
ett kosmiskt perspektiv är en ung själ i den mänskliga sfären. Dragningen
till den ”jordnära” existensen blir oemotståndlig och personen väljer att gå
mot det dunkla ljuset.
Skärselden
Att komma direkt från det fysiska jordelivet och kastas in i den personliga
eller kollektiva tankevärlden innebär i vissa fall problem. Förutom de
uppenbara olikheterna som beskrivs i stycket ”tankevärldens naturlagar”
finns även skillnader vad gäller förhållningssätt människor emellan. Medan
den jordiska tillvaron är individuell och tävlingsinriktad bygger den
kollektiva tankevärlden snarare på samarbete och medkänsla.
En person som således försöker tillämpa den fysiska världens regler i
tankevärlden utsätts förr eller senare för motgångar. Försöker han göra
karriär dyker snart individer upp som är minst lika förslagna som honom.
Hans eget sinne förleder honom eftersom den psykiska materien omedelbart
gestaltas på tankens bud. Blotta rädslan för att hans affärsverksamhet inte
skall blomstra leder till att aktierna störtdyker på börsen.
Över huvud taget all verksamhet som grundar sig på begär efter makt och
rikedomar skapar i den inre världen en neråtgående spiral av motgångar och
olycka. Därav benämningen ”skärselden”, ett slags helvete baserat på ett
sinnestillstånd som inte harmonierar med tankevärldens rådande energier. Men
det är ett helvete med ett syfte och det syftet är att anpassa individen
till en avgjort mer behaglig tillvaro i det andliga livet.
En människa är aldrig utelämnad eller isolerad i tankevärldens lägre sfärer.
Skulle hon bli insnärjd i sina föreställningar eller gå vilse i ett
självskapat scenario behöver hon bara be om hjälp. Skyddsänglar finns hela
tiden i bakgrunden och är ständigt redo att gripa in. När väl människan är
redo att gå vidare kan skyddsänglarna lyfta henne ur skärselden och färden
går nu som förut mot ledsagaren och det vita ljuset.
Där vägen delar
sig
Det postfysiska livet kan grovt indelas i två livsområden. Dessa framträder
som subtila sfärer där människan vistas efter döden. De tre tyngsta
kropparna i jordklotets psykiska gestaltning bildar det som kallas
underjorden. De lättare sinnliga (andliga) kropparna utgör himmelriket. Som
framgår av namnet underjorden är de tyngre psykiska kropparna belägna under
jordytan, himmelriket finner vi i jordens atmosfär.
Vistelsen i underjorden är förknippad med materiella företeelser, lite
förenklat kan man säga att det handlar om god mat och dryck, sexuella
utlevelser, makt, ära och egendom. Det som hör till himmelriket handlar mera
om fulländad konst och kultur, vetenskap och filosofi samt altruistisk,
platonisk kärlek. Gränsen mellan underjorden och himmelriket är tydligt
definierad och människan kan inte ta del av båda dessa områden, hon måste
välja mellan dem.
Det finns en sinnebild, en arketyp, som skildrar människans dilemma inför
detta val: Bilden visar en vandrare som går på en väg och närmar sig ett
vägskäl. Den ena vägen viker av nedåt dalen, den andra går uppåt bergen
till. Vilken väg ska han välja? Vid vägskälet sitter en eremit eller kanske
en tiggare. Vandraren frågar om råd men eremiten ger undvikande eller
tvetydiga svar. Kontentan i sinnebilden är att var och en själv måste ta
detta beslut.
Eremiten i liknelsen motsvaras i själva verket av ledsagaren. För när
människan klarat av anpassningen till mer harmoniska energier (skärselden)
måste hon välja mellan det bekväma (men kanske något ytliga) livet i
underjorden eller det krävande, men mer berikande livet i himmelriket. Att
välja den enklaste vägen är inte självklart. Baksidan av medaljen är att hon
då ”avkläds” kulturella meriter, samlade i högre sinnliga och högre psykiska
kroppar.
Människans
utveckling
Individuell och kollektiv utveckling är den fundamentala drivkraften i
kosmos. Att avstå från att välja är inget alternativ, ledsagaren tillåter
det inte. Det är fullt möjligt att utvecklas som individ i underjorden men
enbart inom dess givna ramar. För den som vill avancera framåt och arbeta
med hela sitt mänskliga spektrum är emellertid himmelriket enda
alternativet. Men däri ligger ett oeftergivligt villkor, man måste avkläda
sig sina ”jordiska laster”.
Vistelsen i underjordiska eller himmelska sfärer kan ses som en aktiv
semester. Jordelivet är krävande på många sätt, viloperioder är en
nödvändighet. Om den enskilde söker sig till underjorden eller till
himmelriket handlar mycket om var hon befinner sig emotionellt, mentalt och
själsligen. Förr eller senare kommer varje människa till en punkt när det
materiella förlorar i status och det himmelska framstår som allt mer
lockande.
Det föreligger ingen som helst värdering av vilken universell utvecklingsfas
människan råkar befinna sig i. En upphöjd fas är inte bättre, bara
annorlunda. En grottmänniska skulle inte ha något större utbyte av en himmel
genomsyrad av klassisk balett eller konsthistoria. Det finns ett paradis för
var och en och man kan vara fullkomligt trygg i förvissningen att den
enskilde kommer till rätt plats. Den andliga världen fungerar så, lika dras
till lika.
Låt oss följa en människa som nått en bit på vägen, hon vill inträda i
himmelriket. Hon vill ansamla mer visdom och nå utöver gränserna för sin
befintliga erfarenhet och kunskap.
Prövningsproceduren
Återigen utanför världen, i den sjunde sfärens vita ljus, får nu människan
nya instruktioner om vad som väntar. Hon måste lägga bort de tre tyngre
psykiska kropparna för att kunna inträda i de himmelska sfärerna. I den
processen kommer hon att utsättas för tre frestelser motsvarande vissa
bindningar och begär till världsliga företeelser. Hon måste därvid aktivt
avstå från den aktuella verksamheten, som för henne framstår som oerhört
lockande.
Varje prövning innebär en konfrontation med aktiviteter i underjorden (den
nedre kollektiva tankevärlden). Orten är utvald i enlighet med människans
universella utvecklingsnivå och individuella tankeklimat. Om människan kan
bemästra lockelsen betraktas prövningen som avklarad. Efter varje lyckligt
genomförd prövning presenterar ledsagaren en sammanfattning av det övervunna
hindret samt ger en beskrivning av nästföljande moment.
Första
prövningen
Denna prövning handlar vanligtvis om att kunna avstå från fantastiska
maträtter och drycker som av allt att döma verkar vara anrättade just för
vår skull. Doften och smaken från dessa kreationer överträffar alla våra
önskningar. Likasinnade personer vinkar inbjudande och säger kanske: ”Kom,
här finns mat i överflöd. Skynda dig!” Dock, för en person som aldrig unnat
sig en skälig måltid kan prövningen istället handla om just det; att avstå
själva askesen.
Andra prövningen
Prövning nummer två avser att balansera känslolivet och övervinna rädslor.
Det kan handla om att avstå från girighet, vi kanske frestas med ovärderliga
konstföremål, fantastiska skatter, titlar och domäner. Eller så gäller det
hat, vi utsätts för en provokation och utmaningen ligger i att avstå från
hämndaktioner. Kanske består prövningen i att inte försjunka i bottenlös
sorg efter en olycklig tilldragelse. En prövning kan gestaltas på oändligt
många olika sätt.
Tredje
prövningen
Den tredje prövningen går i regel ut på att lägga ifrån sig sina begär men
även sina hämningar inom sexualitetens område. En man kan uppleva att inget
längre hindrar honom att förverkliga alla sina erotiska fantasier, ändå
måste han avstå möjligheten. En kvinna möter kanske till sist den drömprins
hon aldrig fann i livet, trots det måste hon lämna honom och gå vidare.
Varje prövning är alltid ”skräddarsydd” till att bringa den enskilda
människans liv i jämvikt.
I och med att människan klarat av den tredje prövningen är hon fri att träda
in i de himmelska sfärerna. Vi kommer att resa genom dessa sfärer och
beskriva dem men det kan vara av värde att först beskriva en del
komplikationer som kan uppstå under prövningsproceduren.
Komplikationer
(i den andra döden)
Reningsprocessen
Det är fullkomligt naturligt att låta sig ryckas med av olika lockelser.
Vanor och begär är starka faktorer i våra liv. En människa i den kollektiva
tankevärlden som ”trillar dit” under en prövning behöver därför inte skämmas
alltför mycket. Dock kommer hon inte tillåtas att slå sig till ro i en
tillrättalagd tillvaro. I den andliga såväl som i den fysiska tillvaron sker
all utveckling i cykliska förlopp. Målet är alltid att avancera mot en
större livsupplevelse. Det är därför regel att ledsagaren rycker in när en
människa ”fastnat” under en prövning och inte kommer vidare av egen kraft.
Dragningen till det materiella är oerhört stark, den enskilde kanske inte
förmår eller vågar utmana begäret. Ledsagaren kan då rena människan med
hjälp av hallucinationer vilka anknyter till hennes aktuella livssituation.
De obehagliga visionerna pågår under sex nätter. Inledningsvis är synerna
milda, ledsagaren framträder själv, vädjar en första gång, uppmanar en andra
och befaller slutligen väsendet att befria sig från lockelsen/avarten. Mot
slutet gestaltas tre demoniska mardrömsscenarier. Dock upphör de så snart
människan ändrar attityd och avstår sitt invanda livsmönster.
Domen
Man måste beakta att det mänskliga sinnet är en komplicerad företeelse,
världen i sig är inte alltid så enkel att överblicka. Missförstånd och
komplikationer uppstår lätt. Det händer därför att vissa människor förhärdar
sig och genomlider alla sex hallucinationer, om det nu beror på rädsla,
trångsynthet eller andra faktorer. Går processen så långt ställs människan
till svars för sina handlingar. Hon möter nu ledsagaren i gestalten av
domare.
Människan kommer i denna stund hävda: ”Jag har inte gjort något fel.”
Ledsagaren kan dock visa, bortom allt tvivel, att människans ”onda”
(själviska) gärningar överväger de goda. Om människan ännu i denna stund ej
gör avbön verkställs domen. Detta innebär att människan avkläds de högre
kropparna och strandsätts på sin prövningsort (i underjorden). Ledsagaren
kan nu endast vänta på att människan självmant väljer att gå vidare.
Himmelriket
Eventuella komplikationer i den andra döden är trots allt undantag, eller om
man vill, ”olycksfall i arbetet”. Låt oss därför raskt återgå till människan
som just klarat av sin tredje prövning och som nu i triumf går att uppsöka
sin utvalda andliga ort.
Återblicken (den
andra)
I samband med att människan nu lösgör sig från de lägre psykiska kropparna
presenteras en återblick av livet. Skillnaden från återblicken i den fysiska
döden är att människan nu ser sitt liv utifrån sin egen upplevelse, det är
en subjektiv betraktelse. Liksom förut avslutas visionen av en extatisk bild
av himmelriket följt av en kort period av omedvetande.
För människan som självmant uppsöker underjorden är förloppet något
annorlunda. Först överger hon sina högre sinnekroppar, därefter de högre
psykiska kropparna. Under extasen ser hon sin tilltänkta vistelseort i
underjorden och för henne är det trots allt en inspirerande syn. Tillvaron
är ju så vist ordnad att var och en med nödvändighet kommer till rätt plats.
Himlens port
De prövningar som människan genomgår äger alla rum i den kollektiva
tankevärldens lägre sfärer, en relativt dunkel omgivning. Men för den som
klarar svårigheterna väntar en helt annan upplevelse. Det finns en klar och
distinkt gräns mellan underjorden och den andliga världen. Hur vårt sinne
uppfattar denna passage mellan mörker och ljus är en subjektiv betraktelse
men i allmänhet framträder gränsen som en enorm och strålande port.
Denna port har vi passerat oräkneliga gånger eftersom vi alla är eviga
varelser. När vi ser porten känner vi intuitivt igen den och vet vad den
står för, dess uppenbarelse är starkt inpräntad i det undermedvetna. I
portens absoluta närhet mullrar en djup och dov ton vars frekvens är
fundamental för vår del av kosmos. Om vi inte är på väg in är dörrarna
stängda men i dess kanter kan vi ändå se ett strålande ljus sippra ut.
Ankomsten
Den döende människan har just lagt av sig den sista av de tre tyngre
psykiska kropparna. Nu föds hon in i det sanna livet. Himlens portar öppnas
på vid gavel, just för henne. Ljuset och strålglansen kan inte beskrivas.
Hon ser att många kommer för att möta henne. En del av dem känner hon igen,
andra minns hon inte än men förstår intuitivt att de är förbundna med henne
på ett eller annat sätt. Detta är himlens första sfär, Kultursfären.
I Kultursfären fortlever människan i den andliga kropp vi i stycket
”sinnekroppen” beskrev som atomkroppen. Den enskilde antar formen,
gestaltningen av den person de var i blomman av sin ålder, denna gång dock
utan sjukdomar eller handikapp. Barn som dött tidigt i livet fortsätter som
barn även i de andliga sfärerna. Vistelsen i de högre sfärerna kan ses som
en viloperiod eller semester från den i regel arbetsamma fysiska tillvaron.
De andliga
sfärerna
Himmelriket är ingen slutstation, människan är så att säga på resande fot
genom de tre högre sfärerna. Övergången mellan sfärerna är oftast helt
odramatisk. Hon kan helt stilla somna in en dag på ett ställe varefter hon
vaknar upp i en helt annan omgivning. Samtliga sfärer äger stor skönhet men
de har olika kännetecken som vi här kan beskriva i korthet.
Kultursfären
Den första himmelska sfären inleds med helande och introduktion i det nya
livet. Därefter kan människan ta del av verksamheten. Kultursfären är
nyskapandets område, nya färdigheter och förmågor som grundläggs här kommer
hon senare förverkliga i fast fysisk materia. Det kan handla om konstnärliga
uttryck i färg och form. Det kan gälla att utveckla nya metoder inom
botanik, pedagogik eller varför inte bergsklättring. Listan kan göras lång.
Förståndssfären
I denna sfär utvecklas nya idéer i fråga om bland annat teknik, elektronik,
astronomi och matematik. Hur kan nya landvinningar inom dessa områden
förbättra människans villkor under den jordiska tillvaron? Vad skall
forskningen ha för inriktning, var skall man lägga tyngdpunkten? Dessa är
några av frågorna man fördjupar sig i. Det finns även en skola för analys,
logik, kreativt tänkande samt filosofi i alla dess former.
Empatisfären
Den tredje himmelska sfären är den altruistiska kärlekens och medkänslans
område. Här har människan möjlighet att aktivt träda i det godas tjänst.
Empatisfären är utgångspunkten för skyddsänglarnas verksamhet på olika
områden i livet. Men här finns även tillfälle att utöka kunskapen om
människan i sitt sociala sammanhang. Det handlar om psykologi, intuition
och parapsykologi. Slutligen kausalitet och karma, lagen om orsak och
verkan.
Tiden i
himmelriket
Sett utifrån jordiska förhållanden tillbringar människan två år i varje
himlasfär. Eftersom det är en harmonisk tillvaro fri från sjukdomar går
ingen tid förlorad. Det finns dagar och nätter även i himmelriket. Dagarna
är i regel fyllda av verksamheter, ändå är sömnbehovet betydligt mindre än
på jorden. Det finns ingen känsla av prestation eller stress, var och en gör
ju vad han eller hon helst åstundar. Rekreation och lek är en del av
vardagen och glöms inte bort.
En människa som fullgjort sin tid i den aktuella sfären förstår intuitivt
när det är dags att gå vidare. Övergången mellan de himmelska sfärerna sker
helt spontant. Människan somnar in i en sfär och vaknar upp i en helt annan
omgivning. Men även här finns människor hon känner igen sen tidigare och hon
är snart inbegripen i denna sfärs göromål. Nu har hon en ny subtil kropp,
den tidigare är upplöst men förmågan att återskapa den finns fortfarande
kvar.
Att bryta upp
Även vistelsen i himmelriket har ett slut. Ca sex år har gått av jordisk
tid, undantaget är barn som dött från den fysiska världen i mycket unga år,
de tillbringar i regel betydligt mindre tid i de himmelska sfärerna.
Människan är nu klar med sina göromål i empatisfären och det är dags att ta
farväl av gamla och nya bekantskaper. Men många intryck och idéer har kommit
till och redan nu framträder en begynnande lust att återvända till den
fysiska världen.
När människan lämnar himmelriket dras hon återigen till det vita ljuset,
ledsagaren väntar som alltid. I den andliga tillvaron förekommer inga
komplikationer, ledsagaren kan genast ställa sin obligatoriska fråga: ”Är du
beredd att dö?” Nu handlar det alltså om att dö från den andliga världen.
Förutsatt att människan är redo ser hon nu en återblick av sitt liv i
himmelriket. Vid gränslinjen ser hon slutligen sitt kommande liv i den
subtila tankehimlen.
I himmelska
tankesfärer
I och med att människan dog från den andliga världen och släppte banden till
sina lättare sinnekroppar, föll hon också in i omedvetande. Hon vaknar nu
åter upp och ser två ljus som gryr, det ena är det vita ljuset där
ledsagaren väntar. Det andra är jordklotets högre tankesfärer som hon
fortfarande är förbunden med genom sina lättare psykiska kroppar. Människan
kan utforska dessa sfärer på egen hand men ledsagaren ingriper om hon skulle
gå vilse.
Ett genomgående tema i den tibetanska dödsboken är att den döde människan
genomgår ett antal svimningstillstånd innan hon återföds. Vi förstår nu att
det är varje gång människan överger sina sinne- eller tankekroppar som detta
inträffar. Så sker även när människan låter sina sista kvarvarande psykiska
kroppar upplösas och inträder som fullvärdig medlem i den sjunde sfären. Hon
har upplevt sfären i ledsagarens närvaro, nu får hon erfara den själv.
►
Nästa sida
|