Livsfilosofi
|
Människan har två oberoende men samverkande medvetanden. Man skulle kunna
säga att vi lever i två världar på en gång; dels i den konkreta världen,
dels i världen som vi upplever den. Är människan splittrad eller är
dualismen en naturlig yttring?
Själens tvåfald
Alla väsen är besjälade, själen är den eviga och gudomliga aspekten inom
oss. Själen är inte materiell, den är det rena medvetandet. Själen kan
beskrivas som den betraktande principen; ”den som varsebliver”. Men trots
att själen är bortom det materiella har även den två sidor. Vi kan kalla
dessa samverkande motpoler för sinnesjälen och tankesjälen. Sinnesjälens
uppgift är att sända ut kosmisk energi, tankesjälen är istället mottagare av
energi.
Kroppen kan sägas vara själens redskap i den materiella världen. Kroppen kan
jämföras med en videokamera; linsen (ögat) fångar in ljuset. Ljuset
omvandlas till elektriska signaler (hjärnans impulser) vilka sedan lagras i
kamerans magnetiska band (minnet). Men kameran plockar endast upp
signalerna, det behövs en kameraman (själen) som initierar processen och som
upplever själva förloppet. Denne oförgänglige kameraman är själen.
Hur ska vi då förstå själens båda yttringar? Det tycks behövas en aktiv
princip som så att säga ”skannar av” sin omgivning. Parallellt med detta
behövs en mottagande princip som registrerar och tolkar ”ekot” av den
utsända strålningen. Sinnesjälen sänder ut energi och tycks konstant vara
uppfylld av en inre dialog: ”Ska jag göra si eller så.” Tankesjälen tar emot
energi, den talar inte men tycks ha en fast förhållningsregel: ”Såhär brukar
vi göra.”
Samvetet och
jaget
Sinnesjälen är det tänkande jaget som reflekterar över allt som sker och
värderar det. Den andra själen, Tankesjälen, är den autopilot som fattar
alla våra ”omedvetna” beslut, den är människans samvete. Det är sinnesjälen som ställer sig frågan;
låste jag dörren? En kontroll resulterar oftast i att vi finner dörren
mycket ordentligt låst. Men det är tankesjälen som, rent rutinmässigt, har
utfört åtgärden (såhär brukar vi göra), därför blir inte händelsen
registrerad i minnet.
I vissa fall kan sinnesjälen (jaget) få för sig att något behöver ändras i
de dagliga rutinerna. Sinnesjälen för en inre dialog med sig själv i stil
med detta: ”Nu har jag druckit kaffe på morgonen i åratal, idag tar jag té
istället.” Personen i fråga blir förvånad här han ögonblicket efter ser sig
själv måtta upp kaffe (som om inget hade hänt). Tankesjälen har genast
ändrat tillbaka beslutet, den behöver upprepade medvetna val (21 gånger) för
att etablera en ny rutin.
Att tala med sig själv behöver inte alls vara suspekt. Det är tvärtom ett
tecken på god inre balans att kunna föra en givande dialog med sitt samvete
(vilket är vad som då sker). Det är sinnesjälen som står för de talade orden
medan tankesjälen i regel svarar med gester och mimik. Men sinnesjälen kan
ibland ”klä tankesjälens åsikt i ord” vilket resulterar i en regelrätt
talad dialog. Det är viktigt att båda själsaspekterna får komma till
uttryck.
Många kvinnor har säkert upplevt den ofta plågsamma beslutsprocessen med
valet av kläder på morgonen. Ett medvetet val att ta en speciell klänning
kan på en sekund göras ogjort av att tankesjälen haft en ”annan åsikt”. Ofta
är det en rutin som då blockerar det medvetna valet. En ytterligare
svårighet kan dessutom uppkomma då kvinnor (generellt sett) har högre
simultankapacitet; kvinnans hjärnhalvor kan fungera oberoende av varandra.
Könsskillnader
Använder kvinnor respektive män mer av en viss själsaspekt? Det skulle
möjligen kunna vara så att kvinnor är mer bekväma med själens talande
aspekt; sinnesjälen. Män skulle då på motsvarande sätt ha ett starkare band
till tankesjälens ordlösa medvetande. Men troligen är det inte så enkelt,
mot detta står nämligen att kvinnor ofta anses ha en mer utvecklad intuitiv
förmåga, en egenskap som absolut måste kopplas till den ordlösa tankesjälen.
Intressantare är att kvinnor har ”högre grad av lateralisering”, två
oberoende medvetandecentra. Detta betyder i klartext att de har ett
ordcentrum respektive ett bildcentrum i varje hjärnhalva. Det kan vara så
att kvinnor, utan att de medvetet tänker på det, växlar mellan sina
medvetandecentra (ett fenomen som män stundtals vittnar om). Män är (i
regel) enklare varelser. De har ett medvetande (gör en aktivitet åt gången)
men fokuseringen är djup.
Märkligt nog kan man ändå ana en själslig skillnad mellan könen. Män
upplever oftast världen som den är, de reflekterar inte så mycket över
händelser i efterhand. Kvinnor, å andra sidan, upplever först världen som
den är, men därefter följer en för dem lika viktig fas; de begrundar noga
det som hänt. En häpnadsväckande konklusion av det kvinnliga perspektivet är
att världen blott till hälften är verklig, resten är hur vi faktiskt
upplever den.
Själen i obalans
Det tycks finnas tillstånd när den ena själsaspekten, av någon anledning,
trycks tillbaka och blivit helt eller delvis inaktiv. Ett av dessa tillstånd
kan troligen kopplas till människor med autism; sinnesjälen har här
uppenbarligen dragit sig tillbaka och tankesjälen är helt dominant. Autister
är fåordiga men kan ha ett nästan osannolikt siffer- eller bildminne. De tar
inga egna initiativ och behöver stabila rutiner, förändringar är något som
måste nötas in.
Finns det även ett motsvarande tillstånd, när tankesjälen blivit inaktiv?
Sannolikt finner vi den motsvarigheten i människor som kallas psykopater.
Utmärkande för psykopaten är just dennes oförmåga att visa medkänsla. De är
som bekant oerhört verbala och kan konsten att imitera känslor och
inlevelseförmåga. Men bakom masken döljer sig ett kallt och beräknande sinne
som utan betänkligheter agerar för egen vinning och för personliga fördelar.
Den traditionella bilden av samvetet brukar skildras som en liten ängel,
sittandes på ena axeln. På den andra axeln sitter förstås en röd liten
djävul med treudd, motsvarandes vårt ego. Vi kan lätt känna igen själens
sidor i dessa bilder. Tankesjälen är samvetet, den lilla ängeln, som säger
att vi ska följa den smala vägen. Sinnesjälen är egot eller jaget, den lilla
djävulen, som med sina begär drar åt olika håll. Frågan är om jaget behöver
tämjas?
Yoga och
meditation
Medvetandet är som två hästar framför en vagn. Det är önskvärt att båda drar
åt samma håll, annars uppstår ju obeslutsamhet. Det är med andra ord en god
idé att vara vän med sitt samvete. Man hör det faktiskt på namnet, Sam –
Vete; samtidigt eller parallellt vetande. Men i synnerhet i västerlandet
finns en stark obalans som gynnar sinnesjälen och det rationella jaget.
Dessbättre finns metoder som stillar sinnesjälen och återvinner jämvikten.
Genom medveten träning kan man dämpa ner sinnesjälens ”babbel” och få
tillgång till den ordlösa visdom som tankesjälen förfogar över. Tankesjälen
har kontakt med kunskap som inte är begränsad till det innevarande livet.
Denna kunskap kan komma oss till del i drömmar men även i kroppsliga och
själsliga övningar som Yoga, Tai Chi och Ki Gong. En viktig del av övningen
är att se sig själv som betraktare av livet och inte endast som deltagare.
Men sinnesjälen skall trots allt inte bekämpas, den skall endast kultiveras.
Man ska ju ändå kunna uppleva och njuta av livet fullt ut. Det gäller därför
att begränsa jagets begär (som orsakar lidande för andra). Det sker genom
att premiera aktiviteter som tillfredställer jaget utan att omgivningen tar
skada. Drifterna kanaliseras på så sätt till områden som kan anses
någorlunda harmlösa. Att sinnesjäl och tankesjäl kompletterar varandra är
målet.
Människans
personlighet
Den individuella personligheten har ingenting med själva medvetandet att
göra. Även personligheten hör till det kroppsliga uttrycket. Personligheten
utvecklas under 2x7 livsperioder, därefter avancerar vi till en personlighet
med en annan och högre inriktning. Det är sinnesjälen som skannar (läser av)
kroppen, personligheten och de sju sinnena; smak, känsel,
balans/orientering, lukt, hörsel, syn och minne. Tankesjälen registrerar
sedan intrycken.
Vad händer mellan livstiderna, när själen inte längre har en kropp att
förnimma? Efter döden, när människans tyngre och även hennes subtila kroppar
är upplösta, förnimmer själen sin egen inre ”sfär”. Men själen stannar inte
där, den förnimmer sedan sin högre gestaltning som är Gud eller Universum.
Själen inträder så småningom i den gudomliga kroppslösa sfären. Först
därefter sluts cirkeln och själen kan återvända (återfödas) till en mänsklig
gestalt.
◄
Tillbaka
|