Universum
uppfylls av livsformer av olika slag. En del av dem är intelligenta,
fredliga kulturer som gärna vill dela med sig till andra. Finner de ett
orsakssamband i naturen vill de inte hemlighålla upptäckten; de tillverkar
en artefakt som alla kan ha glädje av.
Vad är en artefakt?
Om man rådfrågar ordboken vad en artefakt är får man oftast svaret; ”ett
konst- eller bruksföremål, format av människan”. När det gäller kosmiska
artefakter måste man utvidga definitionen något så att det blir ”ett konst-
eller bruksföremål, format av intelligenta kosmiska kulturer”. En kosmisk
artefakt kan ha en rad olika syften och användningsområden men skapelsen av
föremålet genomsyras alltid av ”en extatisk glädje över livets mystik”.
Det finns något lekfullt och oskuldsfullt över en kosmisk artefakt, den är
aldrig avsedd att användas för krigiska ändamål. Dess uttryckliga syfte är
att förstärka, förbättra och förenkla medvetandets expansion. En fulländad
artefakt är faktiskt omöjlig att använda om avsikten inte är av harmonisk
natur, den förblir sluten och avslöjar inte sina hemligheter. Det finns
således artefakter av olika kvalitet men det förtar på inget sätt deras
tjusning.
Jordiska artefakter
Man behöver inte ge sig ut i tomrummet för att finna artefakter. En av de
bättre platserna att leta på är förstås planeter och i synnerhet planeter
med mänskligt liv. Låt oss ta en snabb titt på vår underbara hemplanet och
se vilka konstföremål vi kan urskilja: Bland de större artefakterna tänker
man självklart på pyramiderna i Giza. Dessa dateras emellanåt till omkring
år 3400 f. Kr. men mer sannolikt är att de uppfördes för över 10 000 år
sedan (och inte alls av människor). Enligt forskaren Zecharia Sitchin ingick
dessa pyramider i ett signalsystem avsett att lotsa inkommande rymdskepp
till sin landningsplats, men pyramiderna rymde även andra hemligheter.
Det utomjordiska folk som koloniserade jorden (och även skapade människan)
kunde självklart inte undgå att bygga in sin visdom i pyramidernas
arkitektur med hålrum, gångar och luftkanaler. Spaltmeter av spekulationer
över pyramidernas hemligheter har redan producerats. Man kan ge sig in i den
världen, om man vill, och totalt grotta ner sig i funderingar över tunnlar
som pekar mot stjärnkonstellationer och annan inneboende symbolik.
Som exempel på något mindre artefakter kan nämnas det kända locket till
stensarkofagen i Palenque eller varför inte den heliga solskivan av guld som
sägs ligga gömd i sjön Titicaca. Intressant är också de mystiska kranierna
av kristall som förmodas ha vissa ockulta egenskaper. Listan är outtömlig
men längst upp måste man nog ändå placera Förbundsarken som innehåller
stentavlorna med Guds bud, en guldkruka med Manna och Arons stav.
Artefakten som tidskapsel
En bra artefakt behöver äga en viss beständighet mot tidens nedbrytande
kraft. Den bör vara tillverkad av ett material som klarar inverkan av
vatten, luft och mekanisk slitning på ett tillfredställande sätt.
Alternativt så kan man försegla artefakten i en kapsel som skyddar den mot
framför allt oxidation. Nackdelen med kapseln är att så fort den är bruten
så startar nedbrytningen av artefakten. Naturligtvis är inget material helt
beständigt mot tiden.
En riktigt bra tidskapsel låter användaren dra nytta av artefaktens
egenskaper när den är aktiverad. När sedan artefakten inte används så
förseglas den igen och drar sig innanför sitt skyddande skal. Detta liknar
lite grann ett bältdjur som, när den känner sig hotad, drar ihop sig till en
bepansrad oåtkomlig boll. Artefakterna på jorden är oftast av ett enklare
slag men när de utförs i sten, glas eller lera kan deras livstid ändå bli
flera tusentals år.
Enkelhetens betydelse
Ju enklare och renare en artefakt är desto större blir dess kraft. Kinesisk
visdom lär oss att utsmyckning oftast döljer ett föremåls kapacitet och
egenskaper. ”Högsta behagfullhet är föremålets enkla ändamålsenliga form.”
Artefakter kan därför ofta se obetydliga ut, man kan gå förbi dem i tron att
det inte är något särskilt. Ibland kan man behöva meditera på en artefakt
innan den visar på sina hemligheter. Sättet att studera artefakten varierar
beroende på om den har ett visuellt, ljudmässigt eller kanske känslomässigt
budskap. Man kan faktiskt ha en artefakt i hemmet utan att vara medveten om
den. Det kan vara ett föremål som på något sätt ”alltid fungerar”.
Låt oss ta en mycket anspråkslös artefakt som exempel; en vattenkanna för
bevattning av krukväxter. Till att börja med bör kannan vara vacker att se
på, den ska kunna pryda sin plats bland växterna. Den bör vara lätt att
fylla på med nytt vatten och materialet kan vara valt för att premiera en
viss vattentemperatur. Handtaget måste vara lätt att hålla i och kannan i
sig behöver vara balanserad så att man inte belastar sig själv fel. Pipen
framtill är förstås lagom lång och utformad så att det inte blir något
”spill”. Kannans material och utformning kan dessutom skapa en gynnsam
virvelrörelse som förhöjer vattnets egenskaper; enkelhet utanpå men
komplexitet i det inre.
Spel och artefakter
Goda sällskapsspel kan vara ytterst lämpliga att omvandla till artefakter.
Ett bra spel förmedlar glädje, närapå eufori. Kommer ni ihåg spelet som
upphittades i den gamla staden Ur? Detta var ett exempel på en inte alldeles
perfekt artefakt för spelreglerna saknades, en stor förlust. Om reglerna och
pjäserna hade varit inbyggda i själva spelbrädet så hade situationen varit
annorlunda. Kanske något att tänka på för den som konstruerar egna spel.
Man kan ju leka med tanken på att omvandla spelet ”Schack” till en artefakt.
Först konstrueras lämpligen en yttre låda som viks med gångjärn (eller något
bättre) på mitten. Spelplanen etsas på lådans insida och varje pjäs har
förstås sina formgjutna fickor, reglerna ristas in i ramen inuti lådan. Som
stängd är lådan slät och fin, inget yttre talar om dess syfte. Först när ett
lösenord yttras öppnas lådan. Hm, vilket ord passar bäst för ändamålet?
Förbundna artefakter
Artefakter förekommer ofta i grupper där varje artefakt har sin speciella
funktion. En enskild artefakt kan tjäna ett visst ändamål men det är när
alla artefakterna inom gruppen verkar tillsammans som det verkliga syftet
ger sig tillkänna. Anledningen till att den övergripande funktionen delas
upp på olika artefakter kan vara en fråga om säkerhet. Artefakten kan bli
för kraftfull i enskild form och utformas därför så att många individer
måste närvara.
Men anledningen kan också vara av lekfull natur. Upphittandet av en artefakt
ger ledtrådar om en annan medlem i samma familj och jakten går vidare. För
varje upphittad medlem utvidgas förståelsen av budskapet som de alla
tillsammans förmedlar. Användandet av samtliga medlemmar av artefaktfamiljen
vid en viss tidpunkt utmynnar i en slags extas, en höjdpunkt. Man kan även
förvänta sig en oväntad (harmlös) effekt som återställer processen.
Konstnärlig behörighet
Det är inte så att endast behöriga utvalda personer får tillverka
artefakter. Vem som helst som anser sig ha ett budskap till framtida
generationer kan skapa en artefakt. Det kan vara så enkelt som att rista in
några bokstäver i en stenplatta. Tänk dig att du är en person som uppnått
ditt mål i ett eller annat sammanhang. Du bestämmer dig för att förmedla din
lycka till en framtida verklighet. När du valt ut en fin stenplatta ristar
du in de orden som du anser bäst beskriver din känsla: ”Jag är glad!” Ett
enkelt budskap, kan tyckas, men ändå kärnfullt och tydligt.
Tusen år senare finner någon din platta och får myror i huvudet. Språket är
utdött sedan länge men upphittaren forskar länge och finner till sist ett
dokument på det Svenska språket (kanske en lyriksamling). Med ledning av
dokumentet kan budskapet på din stentavla nu utläsas. Fler frågor uppstår:
Vad menade diktaren med sitt enkla uttryck, är det i själva verket en
metafor för något upphöjt mystiskt? Var upphittades stenplattan, vad kan
miljön berätta om personen som formulerade meningen? Är även formen på
plattan viktig för budskapets uttolkning?
Det eviga Kosmos
Kosmos är en medveten och tidlös enhet. Olika världar bildar organ i dess
kropp och enskilda celler utgör intelligenta kulturer. Dessa kulturer
uppstår hela tiden; skapas, utvecklas, fulländas och upplöses. När de
befinner sig på höjden av sin kapacitet föds ett behov av att dela med sig
till andra av deras samlade kunskap. Artefakter skapas som skall motstå
erosion, naturkatastrofer och krig. Så placeras artefakterna ut på lämpliga
ställen, nästan likt frön som förhoppningsvis en gång skall gro och ge rik
skörd. Cirkeln är sluten, fullbordad.
Kunskapen om världen omkring oss är av särskild betydelse, inte bara för
människan utan säkerligen för många kulturer i universum. Därför är samband
i naturen och allmängiltiga kosmiska lagar viktiga att förmedla. Om en
kultur skall lyckas åstadkomma en god existens i harmoni med sin omgivning
krävs en genuin kännedom om alla orsakssamband. Mänskliga samhällen fastnar
ibland i sin utveckling. En erövrad artefakt med nycklar till någon av
kosmos hemligheter kan vara avgörande för samhällets fortsatta tillvaro; den
blir ett frö som gror och ger liv.
En kosmisk
artefakt kan:
•
äga en speciell funktion för ett visst syfte.
•
vara ett hjälpmedel eller en förstärkare av energier.
•
vara en katalysator som startar upp en process.
•
vara en nyckel som öppnar upp någonting.
•
vara en portal mellan dimensioner.
•
vara ett kommunikationsredskap.
•
vara en stjärnkarta.
•
förmedla ett budskap.
•
insamla information om något.
•
visa på orsakssamband i Kosmos.
◄
Tillbaka
|